Gravida

Under havandeskapet sker stora kroppsliga förändringar över kort tid och den gravida kvinnan blir under denna process oerhört beroende av ett välfungerande bäcken och en balanserad ryggrad. När rygg och bäcken inte klarar att anpassa sig till de olika påfrestningar som graviditeten medför kommer smärtorna. Kiropraktorns roll är att korrigera ryggradens felfunktioner, helst så tidigt som möjligt, så att ryggrad och bäcken kan fungera optimalt.

Bäckenet består av tre rörliga leder och en svanskota. Tillsammans bildar de en ring. Bäckenet är i rörelse hela tiden, inte minst när du går, sitter eller vänder dig i sängen. Under graviditeten får bäcken och rygg nya påfrestningar i form av snabb viktökning framtill och stora hormonförändringar som påverkar kroppen på alla möjliga sätt. Den växande livmodern är en stor muskel som är förankrad i bäckenet med hjälp av ledband. Balansen i bäckenet är därför viktig för balansen i livmodern. I värsta fall kan en obalans i bäckenet leda till ogynnsamma fosterställningar som tvärläge eller sätesläge.

När en bäckenled är låst måste de andra kompensera genom att röra sig extra mycket. Både för mycket och för lite rörelse kan ge smärtor, irritation av nerver, muskelspänningar och felbelastningar. Smärtan kan sitta baktill i bäckenet, framtill i symfysen, i ljumsken, i höfterna, eller endast på ena sidan. Erfarna händer kan känna om du har bäcken (fog) låsning eller foglossning och ge råd om vad som kan göras för att du ska få en så bra graviditet som möjligt. 

Vanliga orsaker till att gravida uppsöker kiropraktor är:

– foglossning (för mycket rörelse)
– bäcken (fog) låsning (för lite rörelse)
– besvär i bröstrygg, smärta vid andning
– domningar i armar
– ont mellan skulderbladen
– smärtor i symfysen (framtill i bäckenet)
– spänningshuvudvärk
– förebyggande

Några goda råd angående vad du kan göra själv som gravid:

– träna före och under graviditeten
– många har god behållning av simning, vattengympa, pilates och yoga för gravida
– bra kost
– undvika att sitta med korslagda ben
– ha en kudde mellan knäna när du ligger på sidan och sover eller vilar
– lakan i silke gör att det blir lättare att vända sig i sängen
– sitta med knäna lägre än höfterna under graviditetens senare del

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *